Tv- och datorspel har alltid varit någonting som unga och vuxna tycker om att göra på sin fritid, eller professionellt för den delen. Det är ett sätt att underhålla sig, utmana sig själv och fly från verkligheten in i en påhittad värld. När Nintendos 8-bitarsversion släpptes så förändrade man hela konceptet, det gick att spela hemma. Tidigare var det mycket arcadspel som stod uppställda på fik, klubbar och restauranger. Dessa var stora och dyra men Nintendos nya enhet kunde de flesta ha råd med. Alla har nog spelat på de gamla konsolerna och hoppat omkring i Super Mario eller Ice Climber som var två av de första spelen till Nintendos enhet.

Nintendo arbetade även på en enhet där man kunde spela Virtual Reality, 3D-spel där man själv befann sig i handlingen och kunde interagera med omgivningen ungefär som i verkligheten. Projektet kallades för VR 32 och fick senare namnet Virtual Boy och anledningen var att man behövde fylla en lucka i väntan på nästa generation av sin tv-spelskonsol, Nintendo 64.

Virtual Boy lanserades 1995 och man hoppades på att det skulle bli en succé men tyvärr på uteblev allt. Virtual Boy såldes i knappt ett år innan det slutade att tillverkas. Problemet var att tekniken inte var redo för Virtual Reality, inte då under 1995. Nintendo annonserade dock ut att detta var framtiden och en revolution men man kunde inte leva upp till det. Spelen hade faktiskt en hel del 3D-grafik men faktum var att man kunde bara visa spelen i färgerna rött och svart. Det tog liksom udden av det hela att inte få se fler färger, plus att de flesta av spelen inte var i förstapersonsperspektiv, något som man förväntar sig av Virtual Reality-spel.

När Nintendo marknadsförde Virtual Boy så berättade man att det var en portabel enhet. Kollar man närmare på den så ser man att glasögonen måste stå på ett stativ, det gick inte att stå upp och spela eftersom det inte fanns någon rem att fästa på huvudet. Kort sagt så blev Nintendos Virtual Boy en flopp, tills någon tog tag i ett likande projekt år 2012.

Palmer Luckey grundade företaget Oculus och utvecklade en enhet som man kunde bära på sitt huvud och uppleva en verklighetsbaserad spelvärld. Även John Carmack hade börjat med samma efterforskningar och personerna träffades för att ta fram en prototyp, The Oculus Rift. Den första utvecklingsprototypen finansierades genom Kickstarter och lyckades samla in hela 2,5 miljoner dollar till projektet. Idag är det ett otroligt populärt projekt som har gjort succé världen över, trots att ingen konsumentprodukt är ute på marknaden. Nu har man släppt en version 2 och om något år kommer 3:an. Efter det kommer förmodligen Oculus Rift börja säljas till allmänheten.

Oculus Rift kopplas in till en dator och man placerar VR-enheten på huvudet, den sitter på som ett par skidglasögon ungefär. Den reagerar på flera axlar, om du vänder huvudet till höger osv så gör du det i spelet också. Det finns inga officiellt lanserade spel för Oculus Rift men det har släpps tusentals demospel på bara något år.

Nu tror vi att det kommer att lyckas, att Virtual Reality blir framtiden inom tv-spel. Vi har tekniken och datorkraft att utföra det.

Vill du ha ett eget VR-headset för att testa framtiden spel? Här lottar man ut ett VR-set till en eller flera lyckliga vinnare, via casinoroboten.se